Aici o sa gasiti articole care ne-au pus pe ganduri.
Povesti de gandit
Maniu- Consul
- Mesaje : 111
Data de înscriere : 22/04/2011
Localizare : Arad
- Mesaj n°2
Pacatul Omului enclava
Ridendo castigat mores!
___________________________________________________________
Ambient sonor sugerat:https://www.youtube.com/watch?v=OKiET5ZlOCQ&p=1F1F09E4FBEA2C71&index=57&feature=BF
___________________________________________________________
Sin, Idolatry, Sacred, Commandment, Duty, I:1.9, I:10, D:1.10b, E4:XXXVII(31):214,
EL:L25(78):305—
"But," you urge, "if men sin from the necessity of their nature, they are therefore excusable”
{The Hebrew word translated as 'sin' is khate, a crime, sin, fault. The root of khate is khaw-taw',—to miss, to err from the mark (speaking of an archer), to sin, to stumble.Implied in this etymology is that there should be "no praise—no blame" ever; crime and scarlet fever are in the same category.
The sinner is making an error; because he, if rational, does want to perpetuate himself. Therefore his error is due to some disability or lack of knowledge.This does not mean that society should not protect itself as from a crime—by incarceration, quarantine, or (better) by attempts to remove the causes (slums, disease, etc.), or by retraining; re-programming the data base. Replace the word 'sin' by the word 'error'.Implied in this etymology is that there should be "no praise - no blame" ever; ''crime and scarlet fever are in the same category''.
If a man enters an area where scarlet fever is rampant and catches it; society first quarantines him to protect itself and then seeks to free the area of scarlet fever and to cure him so that he can be well.
If a man is brought-up in a slum where crime is rampant and he turns to crime; society first incarcerates him to protect itself, and then should seek to remove the slum and retrain him so that he can earn a decent living.}
{Aristotle "Nicomachean Ethics" Book I:
"Shall we not, like archers who have a mark to aim at, be more likely to hit upon what we should? If so, we must try, in outline at least, to determine what it is, . . . " }
RL
Astazi un bun prieten si ePrieten mi-a pus o intrebare. Simpla, in fond dar, pe care eu, minte incilcita, o consider existentiala, fundamentala.
De ce ? Pentru ca are de-a face cu insasi existenta noastra.
Mai mult, daimonul a fost puternic activat de aceasta problema si, cum el ma reprezinta in societate (este calea si tinta) mai mult decit o face psyche, iacata-ma vorbind despre lucruri foarte grave. Din nou.
O enclava este o zona administrativa izolata in corpul unei alteia, mai mari, ce o inconjoara insa nu a putut inca sa o incorporeze.
Pastrind notiunea dar mutindu-ne in alta casa, cum ar fi biologia, putem spune ca enclavele se formeaza de catre celule “straine” de organism, asa cum se poate vedea in prima poza, fie datorita anticorpilor proprii organismului (ce formeaza o bariera protectoare intre celulele bolnave, atipice si restul organismului, incercind sa distruga ceea ce e strain) fie, pur si simplu, acele celule sau corpuri straine, formeaza ele insele bariera sus mentionata.
Acum, daca gindim la un individ in societate (asa cum facea Aristotel in Etica Nicomahica – daca el a scris-o), putem spune ca un bolnav (mai ales daca are o boala molipsitoare) va fi pus in carantina (un fel de enclava sociala) sau, daca e vorba de un criminal, acesta va fi pus in inchisoare, pentru a nu infesta si restul societatii.
Cazul special pe care il discutam noi este cel in care o persoana nu este nici bolnava, nici criminal (nici nu are o mina in plus pe spate) insa traieste intr-o societate bolnava.
Care va fi destinul acelei persoane ? Cum va trebui sa reactioneze ea ? Are vre-o sansa de supravietuire in acel organism ?
Suntem in situatia in care, pastrind analogia biologica, corpul este bolnav si celulele bolnave au intrerupt orice comunicare intre celulele sanatoase. Le-au blocat posibilitatea de coeziune, de exprimare si, deja, incet – incet le transforma, prima data ca forma (fie ea de limbaj, vestimentara, etc) si apoi ca si continut in celule asemenea lor.
Sunt singur ca o sa intelegeti mesajul de dincolo de analogii si parabole.
Asadar, Norman Asante, suntem (si aici si dincolo de Prut, indiferent de referential), dupa experienta a 50-60 de ani groaznici, in situatia in care elitele nu numai ca sunt minoritare si contestate (in atita amar de vreme orice actual intelectual poate fi, si este, contestat, cel putin pentru colaborationism cu sistemele represive) dar suntem in plin proces de transformare a valorilor sociale, pe care daca la inceput nu le aveam, acum le avem insa, unii dintre noi (macar) le resping si se trezesc a fi ei insisi marginalizati si ostracizati.
Manipularea, decadenta, oportunismul, arivismul, minciuna au preluat locul valorilor traditionale ale virtutii latine.
“Alien” este o imagine pala. Seamana mai degraba, acest tablou, cu cel zugravit de I.P.Culianu in culegerea Pergamentului diafan sau vorbind despre Jormania.
Este ceva de facut ? Mai este vre-o sansa ?
Eu prefer sa ii raspund prietenului meu la aceste intrebari in privat insa sunt extrem de curios de raspunsurile voastre.
Et cum facta esset hora, discubuit, et apostoli cum eo. – Vulgata – Luca, 22
eR
Privitor la eR nu ar mai fi multe de spus, fata de cele deja spuse.
Ma opresc aici pentru a-mi procura placerea comentariilor dumneavoastra.
Toate cele bune, tuturor !
___________________________________________________________
Ambient sonor sugerat:https://www.youtube.com/watch?v=OKiET5ZlOCQ&p=1F1F09E4FBEA2C71&index=57&feature=BF
___________________________________________________________
Sin, Idolatry, Sacred, Commandment, Duty, I:1.9, I:10, D:1.10b, E4:XXXVII(31):214,
EL:L25(78):305—
"But," you urge, "if men sin from the necessity of their nature, they are therefore excusable”
{The Hebrew word translated as 'sin' is khate, a crime, sin, fault. The root of khate is khaw-taw',—to miss, to err from the mark (speaking of an archer), to sin, to stumble.Implied in this etymology is that there should be "no praise—no blame" ever; crime and scarlet fever are in the same category.
The sinner is making an error; because he, if rational, does want to perpetuate himself. Therefore his error is due to some disability or lack of knowledge.This does not mean that society should not protect itself as from a crime—by incarceration, quarantine, or (better) by attempts to remove the causes (slums, disease, etc.), or by retraining; re-programming the data base. Replace the word 'sin' by the word 'error'.Implied in this etymology is that there should be "no praise - no blame" ever; ''crime and scarlet fever are in the same category''.
If a man enters an area where scarlet fever is rampant and catches it; society first quarantines him to protect itself and then seeks to free the area of scarlet fever and to cure him so that he can be well.
If a man is brought-up in a slum where crime is rampant and he turns to crime; society first incarcerates him to protect itself, and then should seek to remove the slum and retrain him so that he can earn a decent living.}
{Aristotle "Nicomachean Ethics" Book I:
"Shall we not, like archers who have a mark to aim at, be more likely to hit upon what we should? If so, we must try, in outline at least, to determine what it is, . . . " }
RL
Astazi un bun prieten si ePrieten mi-a pus o intrebare. Simpla, in fond dar, pe care eu, minte incilcita, o consider existentiala, fundamentala.
De ce ? Pentru ca are de-a face cu insasi existenta noastra.
Mai mult, daimonul a fost puternic activat de aceasta problema si, cum el ma reprezinta in societate (este calea si tinta) mai mult decit o face psyche, iacata-ma vorbind despre lucruri foarte grave. Din nou.
O enclava este o zona administrativa izolata in corpul unei alteia, mai mari, ce o inconjoara insa nu a putut inca sa o incorporeze.
Pastrind notiunea dar mutindu-ne in alta casa, cum ar fi biologia, putem spune ca enclavele se formeaza de catre celule “straine” de organism, asa cum se poate vedea in prima poza, fie datorita anticorpilor proprii organismului (ce formeaza o bariera protectoare intre celulele bolnave, atipice si restul organismului, incercind sa distruga ceea ce e strain) fie, pur si simplu, acele celule sau corpuri straine, formeaza ele insele bariera sus mentionata.
Acum, daca gindim la un individ in societate (asa cum facea Aristotel in Etica Nicomahica – daca el a scris-o), putem spune ca un bolnav (mai ales daca are o boala molipsitoare) va fi pus in carantina (un fel de enclava sociala) sau, daca e vorba de un criminal, acesta va fi pus in inchisoare, pentru a nu infesta si restul societatii.
Cazul special pe care il discutam noi este cel in care o persoana nu este nici bolnava, nici criminal (nici nu are o mina in plus pe spate) insa traieste intr-o societate bolnava.
Care va fi destinul acelei persoane ? Cum va trebui sa reactioneze ea ? Are vre-o sansa de supravietuire in acel organism ?
Suntem in situatia in care, pastrind analogia biologica, corpul este bolnav si celulele bolnave au intrerupt orice comunicare intre celulele sanatoase. Le-au blocat posibilitatea de coeziune, de exprimare si, deja, incet – incet le transforma, prima data ca forma (fie ea de limbaj, vestimentara, etc) si apoi ca si continut in celule asemenea lor.
Sunt singur ca o sa intelegeti mesajul de dincolo de analogii si parabole.
Asadar, Norman Asante, suntem (si aici si dincolo de Prut, indiferent de referential), dupa experienta a 50-60 de ani groaznici, in situatia in care elitele nu numai ca sunt minoritare si contestate (in atita amar de vreme orice actual intelectual poate fi, si este, contestat, cel putin pentru colaborationism cu sistemele represive) dar suntem in plin proces de transformare a valorilor sociale, pe care daca la inceput nu le aveam, acum le avem insa, unii dintre noi (macar) le resping si se trezesc a fi ei insisi marginalizati si ostracizati.
Manipularea, decadenta, oportunismul, arivismul, minciuna au preluat locul valorilor traditionale ale virtutii latine.
“Alien” este o imagine pala. Seamana mai degraba, acest tablou, cu cel zugravit de I.P.Culianu in culegerea Pergamentului diafan sau vorbind despre Jormania.
Este ceva de facut ? Mai este vre-o sansa ?
Eu prefer sa ii raspund prietenului meu la aceste intrebari in privat insa sunt extrem de curios de raspunsurile voastre.
Et cum facta esset hora, discubuit, et apostoli cum eo. – Vulgata – Luca, 22
eR
Privitor la eR nu ar mai fi multe de spus, fata de cele deja spuse.
Ma opresc aici pentru a-mi procura placerea comentariilor dumneavoastra.
Toate cele bune, tuturor !
Ultima editare efectuata de catre Maniu in Lun Mai 16, 2011 10:53 pm, editata de 1 ori
Maniu- Consul
- Mesaje : 111
Data de înscriere : 22/04/2011
Localizare : Arad
- Mesaj n°3
Constitutia eRomaniei
Cap. I Statul
Art. 1. Numele oficial al statului este Romania. Romania este stat national, suveran, independent, unitar si indivizibil.
Art. 2. Forma de guvernamant a statului Romania este republica.
Art. 3. Romania este stat democratic si social, guvernat de regulile legii, in care demnitatea umana, drepturile si libertatile cetatenilor, dezvoltarea libera a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic sunt valori supreme.
Art. 4. Suveranitatea nationala apartine fiecarui cetatean al Romaniei si va fi exercitata prin organisme reprezentative, formate prin alegeri libere, periodice si corecte, precum si prin referendum.
Art. 5. Nici un grup sau persoana nu poate exercita suveranitate in nume propriu.
Art. 6. Limba oficiala a Romaniei este limba romana.
Art. 7. Orice persoana ce are resedinta in Romania va fi recunoscuta oficial ca cetatean roman.
Art. 8. Loialitatea fata de Stat este o datorie politica a fiecarui cetatean.
Art. 9. Toti cetatenii trebuie sa respecte legile Statului.
Art. 10. Teritoriul statului Romania este inalienabil. Teritoriul este organizat administrativ in orase si regiuni.
Art. 11. Pluralismul politic si partidele politice
* (1) Pluralismul politic in societatea romaneasca este o conditie si o garantie a democratiei constitutionale.
* (2) Formatiunile politice vor fi constituite si isi vor urma activitatile in acord cu legea. Ele contribuie la si definesc vointa politica a cetatenilor, in timp urmaresc suveranitatea nationala, integritatea teritoriala, ordinea legitima si principiile democratiei.
Art. 12. Simboluri nationale - Steagul Romaniei este tricolor; culorile sunt aranjate vertical in urmatoarea ordine de la catarg: albastru, galben, rosu.
Art. 13. Capitala Romaniei este orasul Bucuresti.
Cap. II Drepturile Cetatenilor
Art. 14. Toti cetatenii se bucura de drepturile si libertatile acordate de catre aceasta Constitutie si au indatoririle scrise aici.
Art. 15. Legea nu se aplica retroactiv, exceptie facand doar cele mai favorabile legi penale sau administrative. Orice cetatean se supune legii si este egal in fata ei si are dreptul la aparare si beneficiaza de protectie in fata legii in mod egal si drept, fara discriminare.
Art. 16. Nimeni nu este mai presus de lege.
Art. 17. Dreptul de acces la functii sau demnitati publice, civile sau militare este garantat, in limita legii, acelor persoane de cetatenie romana si a caror domiciliu este in Romania.
Art. 18. Toti cetatenii au dreptul la un (1) vot anonim la fiecare scrutin de alegeri si dreptul la un (1) vot public la fiecare referendum.
Art. 19. Toti cetatenii au dreptul de a crea partide politice, asociatii sau uniuni (care vor imbraca forma de partid politic in Erepublik). Aceste grupuri, insa, nu pot viola drepturile altui cetatean.
Art. 20. Toti cetatenii au dreptul de a trai liberi de orice hartuiala din partea altui cetatean. Hartuirea este definita ca orice cuvant, actiune sau purtare repetata sau persistenta care, indreptata asupra unei persoane specifice, irita, alarmeaza sau cauzeaza angoasa emotionala substantiala a acelei persoane si nu are nici un scop.
Art. 21. Dreptul la libera circulatie pe teritoriul Romaniei, cat si in afara lui, este garantat. Legea va specifica conditiile de exercitare a acestui drept. Orice cetatean are garantat dreptul de a-si stabili domiciliul sau resedinta oriunde in Romania sau sa emigreze si sa se intoarca in tara de origine.
Art. 22. Autoritatile publice vor respecta viata reala intima, de familie si privata a fiecarui cetatean.
Art. 23. Orice persoana sanatoasa are dreptul de hotara singura ceea ce face cu viata ei, fara sa incalce drepturile si libertatile altei persoane si ordinea publica sau morala.
Art. 24. Dreptul la munca nu va fi restrictionat. Oricine are libertatea de a-si alege profesia sau ocupatia, precum si locul de munca.
Art. 25. Dreptul la proprietate, cat si datoriile catre Stat sunt garantate. Continutul si limitele acestor dreturi vor fi stabilite rpin lege.
Art. 26. Accesul liber al oricarei persoane la activitati economice, sarcini libere si activitatile lor exercitate in limitele legii sunt garantate.
Art. 27. Cetatenii au dreptul de a se adresa autoritatilor publice prin petitii formulate doar in numele semnatarilor.
Art. 28. Cetatenii au dreptul si datoria de a apara Romania.
Art. 29. Cetatenii au obligatia de a contribui la cheltuieli publice prin taxe si impozite.
Art. 30. Sistemul legal de taxare trebuie sa asigure o distributie echitabila a poverii fiscale asupra fiecarui cetatea.
Cap. III Guvernamantul
Art. 31. Presedintele este Seful Statului si isi va indeplini sarcinile conferite de eRepublik si de aceasta Constitutie.
Art. 32. Un partid politic poate nominaliza un (1) singur candidat la alegerile prezidentiale. Acest candidat trebuie sa fie presedintele partidului.
Art. 33. Un presedinte poate detine sase (6) mandate. Aceste pot fi sau nu consecutive. Dupa detinerea celor sase (6) mandate, acea persoana nu este este eligibila pentru a candida sau detine functia prezidentiala niciodata.
Art. 34. Daca doua treimi (2/3) din Congres voteaza impotriva permiterii ca Presedintele sa detina functia dupa ce ii expira mandatul, Presedintele trebuie sa respecte sa sa actioneze conform cu aceasta decizie.
Art. 35. Presedintele are dreptul sa creeze sau sa dizolve prin propunere ministere guvernamentale. Daca Congresul voteaza in favoarea acestei propuneri cu o majoritate simpla, atunci ministerele sunt create sau dizolvate. Presedintele isi rezerva dreptul unic de a numi si demite ministri dupa cum crede de cuviinta. Presedintele trebuie sa precizeze in ziarul personal ce responsabilitati au ministrii.
Art. 36. Presedintele este comandantul suprem al Armatei Romane. Presedintele poate numi orice numar de ofiteri pentru a-l ajuta in aceasta responsabilitate. Toti ofiterii sunt sub comanda presedintelui si trebuie sa raspunda in fata lui.
Art. 37. In acord cu aceasta Constitutie, Presedintele poate detine puteri aditionale prin lege.
Art. 38. Presedintele va numi un Vicepresedinte prin scrierea clara in ziarul personal a acestei hotarari. Vicepresedintele poate fi orice cetatean si singura lui sarcina va fi sa ia locul Presedintelui in caz ca acesta din urma primeste ban in eRepublik.
Art. 39. Razboiul va fi declarat doar cu acordul a doua treimi (2/3) din Congres. Presedintele sau orice persoana din Congres are dreptul dreptul de a propune un razboi impotriva altei natiuni.
Art. 40. In eventualitatea unei invazii, Presedintele poate lua orice masuri pentru protectia Statului Romania.
Art. 41. Doar Congresul are dreptul de a introduce si vota legi pentru schimbarea taxelor. Orice persoana din Congres poate propune o astfel de lege, care intra in vigoare daca primeste majoritatea simpla a voturilor.
Art. 42. Nici o lege nu poate incalca drepturile cetatenilor sau orice articol din aceasta Constitutie.
Art. 43. Primarii au puterile conferite de eRepublik. Un Primar poate detine sase (6) mandate intr-o regiune. Aceste pot fi sau nu consecutive. Dupa detinerea celor sase (6) mandate, acea persoana nu este eligibila pentru a candida sau a detine functia de primar in acea regiune niciodata.
Art. 44. Toti presedintii, ministrii si primarii sunt obligati sa jure ca se vor abtine de la orice actiuni calificabile drept inalta tradare, semnand un contract special in sectiunea dedicata a forumului din joc in cel mult 72 de ore de la numirea in functie.
Cap. IV Relatii internationale
Art. 45. Romania isi afirma devotamentul pentru idealurile de pace si cooperare amiabila intre natiuni.
Art. 46. Romania isi afirma adeziunea la incheierea pasnica a disputelor internationale.
Art. 47. Presedintele, cu acordul Congresului, are puterea de a ratifica tratate internationale. Acordul Congresului va fi valid dupa o votare cu majoritate simpla.
Cap. V Tradarea
Art. 48. Tradarea este definita ca orice orice actiune de sprijinire a unui Stat sau a unei persoane, de incitare sau conspirare in vederea declansarii unui razboi impotriva Romaniei, precum si orice incercare de a rasturna organele guvernamentale stabilite prin aceasta Constitutie.
Cap. VI Curtea Suprema si Procurorul General
Art. 49. Procurorul General va fi numit de catre Presedinte. Responsabilitatile sale implica ceea ce este scris in aceasta Constitutie sau alte legi. Presedintele poate demite si numi alt Procuror General dupa cum crede de cuviinta.
Art. 50. Procurorul General va avea puterea de a acuza orice cetatean de incalcare a legii.
Art. 51. Procurorul General va aduce acuzatul in fata Curtii Supreme a Romaniei. El poate desemna orice alt cetatean pentru a-i lua locul si responsabilitatile.
Art. 52. Curtea Suprema este constituita din cinci (5) cetateni alesi de catre Presedinte. Judecatorii vor ramane in functie atata timp cat acestia:
* (1) nu sunt banati;
* (2) nu sunt gasiti vinovati de vreo incalcare a legii;
* (3) nu lipsesc de la oricare doua sedinte consecutive ale Curtii Supreme;
* (4) nu anunta in ziarul personal retragerea din Curtea Suprema;
* (5) sunt confirmati de Presedinte la fiecare inceput de mandat al acestuia.
Art. 53. In eventualitatea ca un membru al Curtii Supreme sa fie acuzat de incalcare a legii, Presedintele va numi temporar un al saselea Judecator.
Art. 54. Verdictul de 'vinovat' sau 'nevinovat' va fi dat de Judecatori prin vot, cu majoritate simpla.
Art. 55. In eventualitatea ca Presedintele sau un Primar este acuzat de incalcare a legii, Congresul va numi Procurorul General si cei 5 membri ai Curtii Supreme pentru a se ocupa doar de acest caz. Aceaste numiri vor fi facute printr-un vot cu majoritate simpla intr-unul din primele ziare apolitice si neguvernamentale.
Cap. VII Sistemul de legi
Art. 56. Legile sunt propuse de catre Presedinte sau de catre orice cetatean si trebuie semnate de catre 50 de cetateni inainte de a fi propuse. Daca o lege este propusa de catre un membru al Congresului, are nevoie de doar 5 semnaturi ale unor membrii ai Congresului. Daca o lege este propusa de catre Presedinte, nu are nevoie de vreo semnatura.
Art. 57. Legile sunt votate de catre Congres cu o majoritate simpla pe forumul dedicat institutiei.
Art. 58. Administratorii Erepublik au puterea de a pune in vigoare aceasta Constitutie, precum si toate legile si deciziile care deriva din textul acesteia.
Cap. VIII Afaceri
* Orice cetatean are dreptul de a crea sau detine o companie sau sa cumpere/vanda sau sa detina actiuni la o companie sau corporatie si este obligat sa-si plateasca taxele catre stat.
* Orice cooperare dintre stat si o companie privata trebuie facuta in urma unei licitatii publice unde orice companie are dreptul de a participa.
* Consiliul Concurentei este un comitet format din reprezentanti de companii si reprezentanti ai societatii civile si va a avea ca scop emiterea de recomandari pentru preturile produselor si pentru politicile salariale.
* Consiliul Concurentei va propune un set de legi ce va stabili relatia dintre companii si angajati si va defini clar drepturile si obligatiile ambelor parti. De asemenea va informa si notifica Curtea Suprema daca una din aceste legi nu este respectata. Fiecare schimbare a Legii Consiliului Concurentei va fi publicata in ziarul prezidential.
Cap. IX Media
* Romania respecta libertatea presei si dreptul la libera exprimare.
* Orice articol ce nu are legatura cu eRepublik este considerat spam. Orice ziar are dreptul de a publica maxim un (1) articol de spam pe saptamana.
* Orice incalcare a acestor reguli va fi judecata de catre Curtea Suprema care va lua o decizie asupra sanctiunii.
Cap. X Modificarea si promulgarea Constitutiei
Art. 59. Orice parte a acestei Constitutii poate fi modificata.
Art. 60. Orice propunere de modificare a Constitutiei trebuie initiata de o persoana din Congres sau de catre Presedinte.
Art. 61. Dupa ce propunerea a fost facuta, modificarea va fi votata prin referendum. Propunerea de modificare este votata pozitiv daca majoritatea cetatenilor este in favoarea propunerii, urmand modificarea imediata a Constitutiei conform propunerii.
Art. 62. Pentru orice referendum (legat de orice subiect) nu este necesar ca 50% din populatie sa voteze, doar voturile declarate in timpul stabilit pentru referendum fiind valide. Referendumurile sunt declarate de catre Presedinte si perioada de votare pentru fiecare este, deasemenea, stabilita de Presedinte, fara a fi mai mica de 24 de ore.
Art. 63. Aceasta Constitutie va intra in vigoare dupa declararea de catre majoritatea votantilor in favoarea ei printr-un referendum si Presedintele va publica intregul ei text in ziarul prezidential. Constitutia va intra in vigoare imediat.
Art. 64. Orice schimbare a Constitutiei va fi urmata de o republicare a intregului text in ziarul prezidential.
Aceasta lege a fost aprobata prin [a url=http://www.erepublik.com/forum-topic-26932.html]Contractul nr. 26932 si Aprobarea Adminului nr. 468 din 5 Mai 2008[/a]
Art. 1. Numele oficial al statului este Romania. Romania este stat national, suveran, independent, unitar si indivizibil.
Art. 2. Forma de guvernamant a statului Romania este republica.
Art. 3. Romania este stat democratic si social, guvernat de regulile legii, in care demnitatea umana, drepturile si libertatile cetatenilor, dezvoltarea libera a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic sunt valori supreme.
Art. 4. Suveranitatea nationala apartine fiecarui cetatean al Romaniei si va fi exercitata prin organisme reprezentative, formate prin alegeri libere, periodice si corecte, precum si prin referendum.
Art. 5. Nici un grup sau persoana nu poate exercita suveranitate in nume propriu.
Art. 6. Limba oficiala a Romaniei este limba romana.
Art. 7. Orice persoana ce are resedinta in Romania va fi recunoscuta oficial ca cetatean roman.
Art. 8. Loialitatea fata de Stat este o datorie politica a fiecarui cetatean.
Art. 9. Toti cetatenii trebuie sa respecte legile Statului.
Art. 10. Teritoriul statului Romania este inalienabil. Teritoriul este organizat administrativ in orase si regiuni.
Art. 11. Pluralismul politic si partidele politice
* (1) Pluralismul politic in societatea romaneasca este o conditie si o garantie a democratiei constitutionale.
* (2) Formatiunile politice vor fi constituite si isi vor urma activitatile in acord cu legea. Ele contribuie la si definesc vointa politica a cetatenilor, in timp urmaresc suveranitatea nationala, integritatea teritoriala, ordinea legitima si principiile democratiei.
Art. 12. Simboluri nationale - Steagul Romaniei este tricolor; culorile sunt aranjate vertical in urmatoarea ordine de la catarg: albastru, galben, rosu.
Art. 13. Capitala Romaniei este orasul Bucuresti.
Cap. II Drepturile Cetatenilor
Art. 14. Toti cetatenii se bucura de drepturile si libertatile acordate de catre aceasta Constitutie si au indatoririle scrise aici.
Art. 15. Legea nu se aplica retroactiv, exceptie facand doar cele mai favorabile legi penale sau administrative. Orice cetatean se supune legii si este egal in fata ei si are dreptul la aparare si beneficiaza de protectie in fata legii in mod egal si drept, fara discriminare.
Art. 16. Nimeni nu este mai presus de lege.
Art. 17. Dreptul de acces la functii sau demnitati publice, civile sau militare este garantat, in limita legii, acelor persoane de cetatenie romana si a caror domiciliu este in Romania.
Art. 18. Toti cetatenii au dreptul la un (1) vot anonim la fiecare scrutin de alegeri si dreptul la un (1) vot public la fiecare referendum.
Art. 19. Toti cetatenii au dreptul de a crea partide politice, asociatii sau uniuni (care vor imbraca forma de partid politic in Erepublik). Aceste grupuri, insa, nu pot viola drepturile altui cetatean.
Art. 20. Toti cetatenii au dreptul de a trai liberi de orice hartuiala din partea altui cetatean. Hartuirea este definita ca orice cuvant, actiune sau purtare repetata sau persistenta care, indreptata asupra unei persoane specifice, irita, alarmeaza sau cauzeaza angoasa emotionala substantiala a acelei persoane si nu are nici un scop.
Art. 21. Dreptul la libera circulatie pe teritoriul Romaniei, cat si in afara lui, este garantat. Legea va specifica conditiile de exercitare a acestui drept. Orice cetatean are garantat dreptul de a-si stabili domiciliul sau resedinta oriunde in Romania sau sa emigreze si sa se intoarca in tara de origine.
Art. 22. Autoritatile publice vor respecta viata reala intima, de familie si privata a fiecarui cetatean.
Art. 23. Orice persoana sanatoasa are dreptul de hotara singura ceea ce face cu viata ei, fara sa incalce drepturile si libertatile altei persoane si ordinea publica sau morala.
Art. 24. Dreptul la munca nu va fi restrictionat. Oricine are libertatea de a-si alege profesia sau ocupatia, precum si locul de munca.
Art. 25. Dreptul la proprietate, cat si datoriile catre Stat sunt garantate. Continutul si limitele acestor dreturi vor fi stabilite rpin lege.
Art. 26. Accesul liber al oricarei persoane la activitati economice, sarcini libere si activitatile lor exercitate in limitele legii sunt garantate.
Art. 27. Cetatenii au dreptul de a se adresa autoritatilor publice prin petitii formulate doar in numele semnatarilor.
Art. 28. Cetatenii au dreptul si datoria de a apara Romania.
Art. 29. Cetatenii au obligatia de a contribui la cheltuieli publice prin taxe si impozite.
Art. 30. Sistemul legal de taxare trebuie sa asigure o distributie echitabila a poverii fiscale asupra fiecarui cetatea.
Cap. III Guvernamantul
Art. 31. Presedintele este Seful Statului si isi va indeplini sarcinile conferite de eRepublik si de aceasta Constitutie.
Art. 32. Un partid politic poate nominaliza un (1) singur candidat la alegerile prezidentiale. Acest candidat trebuie sa fie presedintele partidului.
Art. 33. Un presedinte poate detine sase (6) mandate. Aceste pot fi sau nu consecutive. Dupa detinerea celor sase (6) mandate, acea persoana nu este este eligibila pentru a candida sau detine functia prezidentiala niciodata.
Art. 34. Daca doua treimi (2/3) din Congres voteaza impotriva permiterii ca Presedintele sa detina functia dupa ce ii expira mandatul, Presedintele trebuie sa respecte sa sa actioneze conform cu aceasta decizie.
Art. 35. Presedintele are dreptul sa creeze sau sa dizolve prin propunere ministere guvernamentale. Daca Congresul voteaza in favoarea acestei propuneri cu o majoritate simpla, atunci ministerele sunt create sau dizolvate. Presedintele isi rezerva dreptul unic de a numi si demite ministri dupa cum crede de cuviinta. Presedintele trebuie sa precizeze in ziarul personal ce responsabilitati au ministrii.
Art. 36. Presedintele este comandantul suprem al Armatei Romane. Presedintele poate numi orice numar de ofiteri pentru a-l ajuta in aceasta responsabilitate. Toti ofiterii sunt sub comanda presedintelui si trebuie sa raspunda in fata lui.
Art. 37. In acord cu aceasta Constitutie, Presedintele poate detine puteri aditionale prin lege.
Art. 38. Presedintele va numi un Vicepresedinte prin scrierea clara in ziarul personal a acestei hotarari. Vicepresedintele poate fi orice cetatean si singura lui sarcina va fi sa ia locul Presedintelui in caz ca acesta din urma primeste ban in eRepublik.
Art. 39. Razboiul va fi declarat doar cu acordul a doua treimi (2/3) din Congres. Presedintele sau orice persoana din Congres are dreptul dreptul de a propune un razboi impotriva altei natiuni.
Art. 40. In eventualitatea unei invazii, Presedintele poate lua orice masuri pentru protectia Statului Romania.
Art. 41. Doar Congresul are dreptul de a introduce si vota legi pentru schimbarea taxelor. Orice persoana din Congres poate propune o astfel de lege, care intra in vigoare daca primeste majoritatea simpla a voturilor.
Art. 42. Nici o lege nu poate incalca drepturile cetatenilor sau orice articol din aceasta Constitutie.
Art. 43. Primarii au puterile conferite de eRepublik. Un Primar poate detine sase (6) mandate intr-o regiune. Aceste pot fi sau nu consecutive. Dupa detinerea celor sase (6) mandate, acea persoana nu este eligibila pentru a candida sau a detine functia de primar in acea regiune niciodata.
Art. 44. Toti presedintii, ministrii si primarii sunt obligati sa jure ca se vor abtine de la orice actiuni calificabile drept inalta tradare, semnand un contract special in sectiunea dedicata a forumului din joc in cel mult 72 de ore de la numirea in functie.
Cap. IV Relatii internationale
Art. 45. Romania isi afirma devotamentul pentru idealurile de pace si cooperare amiabila intre natiuni.
Art. 46. Romania isi afirma adeziunea la incheierea pasnica a disputelor internationale.
Art. 47. Presedintele, cu acordul Congresului, are puterea de a ratifica tratate internationale. Acordul Congresului va fi valid dupa o votare cu majoritate simpla.
Cap. V Tradarea
Art. 48. Tradarea este definita ca orice orice actiune de sprijinire a unui Stat sau a unei persoane, de incitare sau conspirare in vederea declansarii unui razboi impotriva Romaniei, precum si orice incercare de a rasturna organele guvernamentale stabilite prin aceasta Constitutie.
Cap. VI Curtea Suprema si Procurorul General
Art. 49. Procurorul General va fi numit de catre Presedinte. Responsabilitatile sale implica ceea ce este scris in aceasta Constitutie sau alte legi. Presedintele poate demite si numi alt Procuror General dupa cum crede de cuviinta.
Art. 50. Procurorul General va avea puterea de a acuza orice cetatean de incalcare a legii.
Art. 51. Procurorul General va aduce acuzatul in fata Curtii Supreme a Romaniei. El poate desemna orice alt cetatean pentru a-i lua locul si responsabilitatile.
Art. 52. Curtea Suprema este constituita din cinci (5) cetateni alesi de catre Presedinte. Judecatorii vor ramane in functie atata timp cat acestia:
* (1) nu sunt banati;
* (2) nu sunt gasiti vinovati de vreo incalcare a legii;
* (3) nu lipsesc de la oricare doua sedinte consecutive ale Curtii Supreme;
* (4) nu anunta in ziarul personal retragerea din Curtea Suprema;
* (5) sunt confirmati de Presedinte la fiecare inceput de mandat al acestuia.
Art. 53. In eventualitatea ca un membru al Curtii Supreme sa fie acuzat de incalcare a legii, Presedintele va numi temporar un al saselea Judecator.
Art. 54. Verdictul de 'vinovat' sau 'nevinovat' va fi dat de Judecatori prin vot, cu majoritate simpla.
Art. 55. In eventualitatea ca Presedintele sau un Primar este acuzat de incalcare a legii, Congresul va numi Procurorul General si cei 5 membri ai Curtii Supreme pentru a se ocupa doar de acest caz. Aceaste numiri vor fi facute printr-un vot cu majoritate simpla intr-unul din primele ziare apolitice si neguvernamentale.
Cap. VII Sistemul de legi
Art. 56. Legile sunt propuse de catre Presedinte sau de catre orice cetatean si trebuie semnate de catre 50 de cetateni inainte de a fi propuse. Daca o lege este propusa de catre un membru al Congresului, are nevoie de doar 5 semnaturi ale unor membrii ai Congresului. Daca o lege este propusa de catre Presedinte, nu are nevoie de vreo semnatura.
Art. 57. Legile sunt votate de catre Congres cu o majoritate simpla pe forumul dedicat institutiei.
Art. 58. Administratorii Erepublik au puterea de a pune in vigoare aceasta Constitutie, precum si toate legile si deciziile care deriva din textul acesteia.
Cap. VIII Afaceri
* Orice cetatean are dreptul de a crea sau detine o companie sau sa cumpere/vanda sau sa detina actiuni la o companie sau corporatie si este obligat sa-si plateasca taxele catre stat.
* Orice cooperare dintre stat si o companie privata trebuie facuta in urma unei licitatii publice unde orice companie are dreptul de a participa.
* Consiliul Concurentei este un comitet format din reprezentanti de companii si reprezentanti ai societatii civile si va a avea ca scop emiterea de recomandari pentru preturile produselor si pentru politicile salariale.
* Consiliul Concurentei va propune un set de legi ce va stabili relatia dintre companii si angajati si va defini clar drepturile si obligatiile ambelor parti. De asemenea va informa si notifica Curtea Suprema daca una din aceste legi nu este respectata. Fiecare schimbare a Legii Consiliului Concurentei va fi publicata in ziarul prezidential.
Cap. IX Media
* Romania respecta libertatea presei si dreptul la libera exprimare.
* Orice articol ce nu are legatura cu eRepublik este considerat spam. Orice ziar are dreptul de a publica maxim un (1) articol de spam pe saptamana.
* Orice incalcare a acestor reguli va fi judecata de catre Curtea Suprema care va lua o decizie asupra sanctiunii.
Cap. X Modificarea si promulgarea Constitutiei
Art. 59. Orice parte a acestei Constitutii poate fi modificata.
Art. 60. Orice propunere de modificare a Constitutiei trebuie initiata de o persoana din Congres sau de catre Presedinte.
Art. 61. Dupa ce propunerea a fost facuta, modificarea va fi votata prin referendum. Propunerea de modificare este votata pozitiv daca majoritatea cetatenilor este in favoarea propunerii, urmand modificarea imediata a Constitutiei conform propunerii.
Art. 62. Pentru orice referendum (legat de orice subiect) nu este necesar ca 50% din populatie sa voteze, doar voturile declarate in timpul stabilit pentru referendum fiind valide. Referendumurile sunt declarate de catre Presedinte si perioada de votare pentru fiecare este, deasemenea, stabilita de Presedinte, fara a fi mai mica de 24 de ore.
Art. 63. Aceasta Constitutie va intra in vigoare dupa declararea de catre majoritatea votantilor in favoarea ei printr-un referendum si Presedintele va publica intregul ei text in ziarul prezidential. Constitutia va intra in vigoare imediat.
Art. 64. Orice schimbare a Constitutiei va fi urmata de o republicare a intregului text in ziarul prezidential.
Aceasta lege a fost aprobata prin [a url=http://www.erepublik.com/forum-topic-26932.html]Contractul nr. 26932 si Aprobarea Adminului nr. 468 din 5 Mai 2008[/a]